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L'apparition du DVD The Appearance of the DVD


TitleL'apparition du DVD The Appearance of the DVD
Publication TypeConference Paper
Year of Publication2003
AuthorsBlais, J. C., & Bomsel O.
Secondary TitleInternational Cultural Heritage Informatics Meeting: Proceedings from ichim03
PublisherArchives & Museum Informatics
Place PublishedÉcole du Louvre, Paris, France
EditorPerrot,(d. 2007), X.
Keywordsart, content, digital image, DVD, ichim, ichim03, institution, museum, painting
Abstract

La mise en vente d’œuvres sans prescription d’usage, en multiples indéfinis diffusés sous forme de DVD dits DVD’ART, interroge les conditions d’apparition de l’image numérique en tant que nouveau signifiant. Ce questionnement fait ressurgir que l’histoire de l’art a déjà, par deux fois, opéré des « instaurations ». La première est celle du tableau qui, à l’Âge classique, fait de l’image un signifiant autonome. La seconde est celle de l’objet, qui, en couplant l’œuvre et le nom de l’artiste dans l’espace du musée, va occasionner, grâce à la photographie, la diffusion conjointe de leur image. La circulation immédiate d’œuvres numériques instaure une relation individuée à l’art totalement inédite. En suggérant que les œuvres dématérialisées sont, en fait, des contenus, on montre que c’est, non plus le cadre au sens du tableau, ni le musée générateur d’images, mais bien la vente qui organise concrètement leur passage au réel. Dans cette optique, le « magasin de contenus », s’il en relevait le défi, pourrait fort bien devenir une institution de l’art. Abstract (Paper in French) The selling of artworks as undefined multiples, without any instruction of use, under the form of DVDs called DVD’ART, raises questions about the appearance of digital images as a new signification means. Those questions remind that art history has already twice operated so-called « instaurations » (establishments). The first one deals with the « painting » which, at the Classical Age, establishes the image as an autonomous art means. The second concerns the « piece», which, by coupling the artwork and the name of the artist within the Museum, allows, thanks to the photograph, the spreading of their combined image. The diffusion of unmediatised digital artworks initiates a new individual relation to art. By showing that dematerialised artworks should be considered as contents, it is then suggested that it is not the frame in the sense of the painting, nor the museum generating mediatised images, but the selling which concretely organises their passage to reality. In this perspective, the contents store, if bearing the challenge, could very well become an art institution. %U http://www.archimuse.com/publishing/ichim03/031C.pdf